Přeskočit navigaci

Případové studie

Elektronická výměna dokumentů celosvětovým standardem pro skupinu Tesco

Tesco zvolilo řešení pro elektronickou výměnu dokumentů za celosvětový standard v rámci celé společnosti. Komplexní softwarový systém, který byl pod názvem eBDX (electronic Business Document eXchange) vyvinut společnostmi IBM a ITS v České republice, významně usnadňuje výměnu veškerých obchodních dokumentů, zejména faktur a objednávek, mezi skupinou Tesco a jejími dodavateli. Denně je touto elektronickou formou předáno v stávajících šesti zemích, kde je systém v provozu, cca 350 000 dokumentů. Systém eBDX je rutinně provozován již v celkem šesti zemích, jmenovitě v Maďarsku, České republice, Slovensku, Polsku, Thajsku a Turecku. S otevíráním nových obchodů společnosti Tesco v USA je systém eBDX v současné době implementován i v této zemi. Do jaké míry řešení eBDX zjednodušilo veškeré obchodní procesy, je zřejmé z porovnání předchozího a současného stavu. Zatímco dříve probíhala výměna dokumentů klasickou cestou prostřednictvím pošty nebo faxu, kde kolovaly tištěné dokumenty, dnes vše probíhá okamžitě v rámci elektronických systémů. Odpadají tak časové prodlevy spojené s přeposíláním dokumentů, jejich přepisováním a ukládáním do odlišných systémů registrace, ale také náklady s tím spojené. Jediným nákladem v rámci nového systému je cena za internetové připojení a registraci elektronického podpisu, kterým jsou z důvodu zabezpečení autorizovány některé dokumenty v souladu s legislativou jednotlivých zemích. Díky minimálním nárokům na technické vybavení lze na straně dodavatele společnosti Tesco provozovat systém v rámci běžně dostupných kancelářských aplikací a standardního internetového připojení, což umožnilo sjednocení a významné zrychlení obchodních procesů bez ohledu na velikost jednotlivých obchodních partnerů společnosti Tesco. Celková komunikace je tak transparentní a všichni dodavatelé, jejichž počet jde do tisícovek, mají okamžitý přístup například k informacím o stavu skladových zásob a prodeji vlastních výrobků. Produkt eBDX umožňuje díky své rozšiřitelnosti a technologické infrastruktuře další rozvoj obchodních procesů i v budoucnu.
 

Technologické předpoklady systému eBDX a jeho IT infrastruktura

Elektronické zasílání obchodních dokumentů prostřednictvím systému eBDX kombinuje moderní způsoby publikace dokumentů s jejich aktivní distribucí v různých standardizovaných elektronických formátech (XML, EDIFACT, X12, PDF, RTF, DOC atd.) prostřednictvím internetu a zachovává pro nutné případy zasílání dokumentů faxem při zachování automatického ukládání do centrálního archivu. Kromě internetového přístupu jsou ve stejné míře podporovány i kanály EDI VAN a AS2. Základem systému eBDX je robustní výkonný aplikační server IBM WebSphere Application Server ve spojení s databází IBM DB2 a vysoce dostupnou LAN a SAN infrastrukturou. Databázová data jsou ukládána na IBM Enterprise Storage DS8000, který zajišťuje maximální výkon pro náročné databázové operace. Účelově orientovaná aplikační část byla vytvořena vícevrstvou architekturou a implementována pomocí nejnovějších objektově orientovaných vývojových technologií, metodologií, standardů, nástrojů a produktů IBM (Java, Rational Application Developer) s využitím aplikačního frameworku jSPEC. Systém eBDX tak představuje řešení založené na principech servisně orientované architektury SOA. 
Další informace o společnosti IBM najdete na http://www.ibm.com/cz
 

O společnosti Tesco Stores ČR a.s.

Společnost Tesco Stores ČR a. s. vstoupila na tuzemský trh v roce 1996. V současné době provozuje v České republice celkem 85 obchodů – čtyřicet šest hypermarketů, třicet tři supermarketů, šest obchodních domů a dvanáct čerpacích stanic. Základem filosofie společnosti Tesco je snaha poskytnout zákazníkovi to nejlepší a stát se obchodem pro všechny. Toto úsilí bylo v loňském roce oceněno hned dvěma tituly – Hypermarket roku 2006 a Obchodník roku 2006. Se svými 12 700 zaměstnanci patří Tesco k největším zaměstnavatelům v České republice. Za své rozvojové programy pro zaměstnance získalo Tesco na vyhlašování ocenění Credit Suisse Zaměstnavatel roku 2005 titul Personální projekt 2005. K tomuto ocenění přibyl také titul HN Personální projekt roku 2006, a to za projekt Linky ochrany zájmů, která má za úkol poskytnout všem zaměstnancům možnost otevřeně komunikovat s vedením společnosti se zaručením anonymity.
Více informací lze nalézt na www.itesco.cz nebo na www.tesco.com.